Eifert János: A Föld álma / Dream of the World (1984)
Giclée print, 30 x 30 cm, 50x50 cm keretben
Hogyan készült a "A Föld álma" c. képem?
Ez a kép, a Föld álma (1984) sokat szerepelt hazai és nemzetközi kiállításokon, többször állították ki, díjazták, publikálták Budapesttől Berlinig, Londontól New Yorkig, mint más képeimet. Montázstechnikával készült, dupla-expozícióval, kézi maszkolással, illetve kitakarással. A két alapfelvétel a nyolcvanas évek elején készült ORWO NP27, illetve Ilford HP4 típusú fekete-fehér negatívra, Pentacon Six 6x6-os és Mamiya 645-ös kamerákkal. Az egyik felvétel a Műcsarnokban, egy nemzetközi kisplasztikai kiállításon készült, Ofa Enstand norvég szobrász művéről, melynek Vadásztrófea (Trophée de chasse) volt a címe. A másik felvétel az Őrségben, Őriszentpéter mellett egy behavazott mezőn álló magányos fát ábrázol. A felvétel pillanatában az objektív elé egy zsebtükör tartottam, megfelelő szögbe forgatva, mintegy Cokin speed előtét működött, és a fa törzsét kitakarva, behavazott koronáját alul kissé életlenül, bemozdulva tükrözte. Az előhívás mindkét esetben Kodak D 76 finomszemcsés, kiegyenlítő hatású negatívhívóban történt. A sötétkamrában a nagyításhoz kiválasztott negatív-kockákról próbacsíkokra expozíciós sorozatot készítettem, hogy a megvilágítási időket pontosan bemérjem, hiszen a kétszer megvilágított papíron a két képelemnek majd egyszerre kell előjönnie, pontosan olyan fedettségben, amelynél a negatív információtartalma az általam meghatározott mértékben jelenik meg. Először a fakorona rávilágítása történt a Forte Bromofort BN5-ös papírra. Nagyítás közben kézzel kifedtem a nem odavaló részeket. Ezután a fotópapírt a hívótálba tettem, csipesszel kicsit mozgatva a folyadékban, hogy ne tapadjon rá buborék, amely világos köröket hagyna maga után. Az első képnyomok előjötte után a stop fürdőben (hideg vizes tálban) megszakítottam a hívás folyamatát. Letöröltem puha ronggyal a vegyszert a papírról, majd újra a nagyítógép alapdeszkájára helyeztem. A másik negatívot a filmtartóba helyezve, vörös szűrőn keresztül beállítottam a kinagyítás mértékét, majd élességet állítottam, rekeszeltem: a második megvilágítás következett. Eközben is a kezemet használtam: a szoborfej bizonyos részeit "hand made" kitakartam, visszatartottam azokat a képrészeket, amelyeket nem akartam megjeleníteni. A "kidekázott" alul világítással a motívumot az eredetihez képest világosabbra hoztam ki. A második megvilágítás után a papír újra az előhívótálba került, majd, amikor megfelelően előjött a végleges kép, megszakítófürdő, fixálás, mosás és szárítás következett. Az apróbb karcokat, a porszem-nyomokat finom ecsetet és Keilitz-festéket használva, pontozó retussal tüntettem el. Az u.n. belső keretet, amely a képet megfelelően lezárja, és nem engedi lebegni a fehér térben, vékony Rotring csőtollal húztam meg. A kézimunka lezárásaként a kész képet szignáltam, címmel és dátummal láttam el, majd digitalizáltam, hogy giclée print készülhessen. (Eifert János)
Itt vagyunk / Here We Are - Kortárs magyar fotográfusok első albuma /
Contemporary Hungarian Photographers / First Album
(Magyar Fotóművészek Szövetége, 1991)
Az Eifert Art Gallery weboldalt Eifert János Balogh Rudolf - díjas fotóművész alapította 2021-ben azzal a céllal, hogy zárt sorozatban (limited edition) , sorszámozva és garanciával ellátva értékesítse díjnyertes kiállítási alkotásait. Az eladásra felkínált alkotások csak az Eifert Art Gallery weboldalon vásárolhatók. Eifert János fotómúvész további alkotók meghívását is terve ...
Az Eifert Art Gallery vállalja Eifert János Balogh Rudolf - díjas fotóművész által készített alkotásokból összeállított tematikus kiállítások kölcsönzését.
TOVÁBB