Eifert János: Kettőstudat 3. (2019)
Giclée print, fotóvászon vakkeretre feszítve, 100 x 175 cm
Felvételi adatok: Canon EOS 650D fényképezőgép, Canon EF 24-105 mm, f/4L IS USM objektív
Hely, időpont: Budapest, Seiner Fotó Studió, 2018. augusztus 16.
Hogyan készült a Kettőstudat c. sorozatom?
Sokan ismerik a költői (művészi) hitvallásomat, Ars poetica: "Számomra játék a fotográfia. Nagyon komoly játék. És jelenti a világ megismerésének lehetőségét, találkozásokat, új feladatokat, és azt a szabadságot, hogy gondolataimat saját képi nyelvemen közölhetem. Nézni – látni – láttatni: ez a képíró (fotográfus) feladata, miközben egyensúlyozik a képzelet és valóság peremén." (Eifert János)
A költői hitvallásom tehát így kezdődik: "Számomra játék a fotográfia..."
Pszichológiai értelemben a játékot a kettős tudat jellemzi. Miközben a játékban keveredik valóság és fikció, a tudatunkban a kettő elkülönül egymástól. A játék komolyságával ellentétes irányba ható sajátosság azt jelenti, hogy játék közben azonosulunk a szerepünkkel, tárgyait felruházzuk különböző tulajdonságokkal, miközben pontosan tudjuk, hogy játszunk. A játék során nem veszítjük el realitásérzékünket, a játék befejezésével a tárgyak visszanyerik eredeti rendeltetésüket, és nem tartjuk meg a játék során magunkra vett szerepet.
A kettőstudat persze másképpen is értelmezhető. A pszichológiai irodalomban - tudtommal - a francia Pierre Janet használja először a „double vie”, a „double personnalité” kifejezést. A németeknél Max Dessoir ír először a „Doppeltbewusstsein”-ról. Némely pszichoneurozis — miként az epilepszia és hisztéria — helyesebben a velük olykor velejáró kivételes állapotok vezették a lélekgyógyászokat a kettőstudat feltételezésére. Ezek a kivételes állapotok nyilvánulásaikban tényleg a kettős én, a kettős élet jelenlétét dokumentálják. Az epileptikus, avagy hisztérikus beteg olykor megmagyarázhatatlan, homályos ösztönöknek engedve — mintha régi én-jét kicserélték volna — új életet kezd, nevet változtat, idegenbe távozik, régi életvitelétől elütő kereteket választ; s majd hirtelen, mintha álomból ébredne, ismét ráeszmél a korábbi realitásra és folytatja régi életét ott, ahol elhagyta. Ami kiválóan sajátságos eme helyzetváltozásokban, az az, hogy a beteg nem tud aktuális állapotában ama másik én-jéről, hogy azok egymást kizáróan jelentkeznek és egymástól elszakítva külön életet élnek. A német tudományos irodalomban „Bewusstseinspaltung”-nak, a franciában „dédoublement de personnalité”-nak nevezik ezt a jelenséget. A mondott tünemények realitását rég elismerte a tudomány, anélkül, hogy rejtettebb mechanizmusuk lényegét felfedte volna.
A tudatalatti realitását nem lehet tagadni, ha nem is tudunk rá felelni, hogy valójában hol is székel ez a másik világ, amely természettudományos, egzakt formában nem precizírozható, de amelynek realitásáról meg vagyunk győződve. A tudatalatti nem indukált, hanem spontán manifesztációi áloméletünkben jelentkeznek s ezek titkos értelmét és jelentőségét éppen a freudi álommagyarázat fedte fel. Gondoljunk arra, hogy a műalkotás legmélyebb gyökerei nem a tudatalatti talajába nyúlnak-e le? Éppen a legnagyobb alkotóművészek példázzák, hogy művük nem valamelyes racionális célkitűzésből, elgondolt tervszerűségből alakult ki, hanem a tudatalatti revelációjának, szinte raptusos jelentkezésének köszöni létét.
Nagy fába vágtam a fejszémet, amikor a Kettős tudat c. sorozatomnak nekiláttam. Nem túlzás, de már egy évtizeddel ezelőtt kezdtem el gondolkodni, hogyan tudnám fotóművészeti alkotás formájában megvalósítani ötletemet. Aztán a véletlen segített. 2019. októberében Seiner Krisztián a Facebook-oldalán meghirdette a
Fészek Stúdió Fotó klub következő programját:
„Jövőhéten kedden újra Művészeti pillanatkép workshop Eifert János vezetésével. van még 4 helyünk szabadon:) Ne maradj le, gyere és örömködj velünk:) Témánk fekete és fehér, kreatív fél-test festés. Modellünk Judit Farkas”
És aztán eljött az én időm. Miután a koncepciómat átbeszéltük,
Angyal Luca másfél órán keresztül festette, sminkelte a modellünket,
Seiner Krisztián stúdióvezető pedig a fényeket, háttereket készítette elő. A Canon EOS 650D típusú fényképezőgépemhez Krisztiántól kölcsönöztem egy ragyogó objektívet (Canon EF 24-105 mm, f/4L IS USM), evvel készült a sorozat, amelynek szinte minden darabja bejárta a világot, nagyon sok elfogadást és díjakat hozott.
Publikáció:
The First PSA International Print Exhibition / Gallery Show “Borderless” in Indonesia
MATA Fotografi Indonesia, Photographic Society of Indonesia, 2021.09.
TALÁLKOZÁSOK - a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének szabadtéri installációja a budapesti Hősök terén, 2021. október 8-án.
A konténer-kiállításon Eifert János a Kettőstudat 3. / Dual Consciousness 3. c. képével szerepelt.
Eifert János: VISSZAPILLANTÁS
Alföldi Galéria, Hódmezővásárhely,
2020. február 23 – augusztus 28.